NSA w uchwale z dnia 24 maja 2021
r. uznał, że ocena przesłanek zastosowania przez organy podatkowe przy
wydawaniu decyzji podatkowej art. 70 § 6 pkt 1 w zw. z art. 70c Ordynacja
podatkowa (zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych z
uwagi na wszczęte postępowanie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe) mieści
się w granicach sprawy sądowej kontroli legalności tej decyzji.
Przedawnienie
Zobowiązania podatkowe przedawniają
się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął
termin płatności podatku.
Przykładowo podatek PIT za 2014
r. jest płatny do 30 kwietnia 2015 r., zatem 5 pełnych lat licząc od końca 2015
r. (tj. 2016, 2017, 2018, 2019, 2020) upływa z końcem 2020 r. Wtedy też
nastąpiło przedawnienie tych zobowiązań. Jeżeli jednak organ podatkowy przed
upływem terminu przedawnienia podatku PIT za 2014 r. wszczął w stosunku do
podatnika postępowanie o popełnienie przez niego przestępstwa lub wykroczenia
skarbowego i taki podatnik został powiadomiony o takim wszczęciu to przedawnienie
jego zobowiązania podatkowego uległo zawieszeniu, aż do momentu zakończenia
postępowania w sprawie o to przestępstwo lub wykroczenie.
Dotychczasowe podejście
organów podatkowych
W praktyce 5-letni termin często
nie jest wystarczający dla organów podatkowych, szczególnie gdy kontrole podatkowe
dotyczą ostatniego okresu przed przedawnieniem. W takiej sytuacji, gdy kontrolujący
mają wątpliwości co do prawidłowości rozliczeń podatnika mają niewiele czasu,
aby zebrać cały materiał dowodowy potrzebny do wydania decyzji wymiarowej. Praktyka
pokazuje, że wtedy często w IV kwartale
tuż przed upływem okresu przedawnienia do podatników było wysyłane pismo o
wszczęciu w ich sprawie postępowanie karnoskarbowe, z uwagi na wątpliwości co
prawidłowości ich rozliczeń. Następnie postępowanie karnoskarbowe było
zawieszane, do czasu rozstrzygnięcia w ramach postępowania podatkowego czy
faktycznie podatnik popełnił błąd w swoich rozliczeniach. Natomiast po zawieszeniu przedawnienia organy podatkowe już bez pośpiechu rozpatrywały taką sprawę po kilka lat.
Znacznie uchwały
W świetle powyższej uchwały sądy
będą mogły oceniać czy postępowanie karnoskarbowe nie zostało wszczęte
instrumentalnie np. wyłącznie, aby dać więcej czasu kontrolującym na
weryfikację rozliczeń podatników.
OBJAŚNIENIA PODATKOWE DOT. REZYDENCJI PODATKOWEJ
Ministerstwo Finansów opublikowało w dniu 7 maja objaśnienia podatkowe dot. rezydencji podatkowej. W dość obszernych objaśnieniach poruszono m.in. kiedy cudzoziemcy (np. obywatele z Ukrainy) mogą zostać polskimi rezydentami podatkowymi oraz kiedy może nastąpić zmiana rezydencji podatkowej w trakcie roku podatkowego (tzw. łamana rezydencja).
MOŻNA ODLICZYĆ OD DOCHODU DO 5.000.000 ZŁ ZA KAŻDEGO ROKU ZE STRATĄ - INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Z DNIA 16 KWIETNIA 2021 R. (0114-KDIP2-1.4010.68.2021.1.KS)
Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych istnieją dwa sposoby rozliczenia straty.
Pierwszy sposób to metoda odliczenia straty w ciągu 5 kolejno po sobie następujących lat podatkowych i bez przekroczenia w jednym roku 50% jej kwoty.
Druga metoda zakłada, że stratę można odliczyć w jednym z 5 kolejnych następujących po sobie lat podatkowych jednorazowo - maksymalnie do wysokości 5.000.000 zł. Natomiast jeżeli strata będzie wyższa niż wskazany limit 5.000.000 zł, to nieodliczona w ten sposób kwota (nadwyżka) będzie mogła zostać rozliczona na ogólnych zasadach, tj. w pozostałych latach z tego 5-letniego okresu, ale z zastosowaniem limitu 50% odliczenia w jednym roku.