W niniejszym artykule przedstawiamy omówienie wybranych problemów dot. fundacji rodzinnych.

 

1. Jak wygląda opodatkowanie wypłaty zysku z działalności niedozwolonej na gruncie CIT? Czy jest to 25% płacone na bieżąco, a następnie przy wypłacie na rzecz beneficjentów nie ma już 15%?

Zgodnie z art. 24q ust. 1 pkt. 1 ustawy CIT, podatek dochodowy od świadczeń na rzecz beneficjentów wynosi 15%.

Zgodnie z art. 24r ust. 1 dochód z tzw. działalności niedozwolonej fundacji wynosi 25%.

Pytanie dotyczy sytuacji, gdy fundacja uzyska dochód z działalności niedozwolonej, który następnie przekaże jako świadczenie na rzecz beneficjentów. Czy taki dochód będzie więc opodatkowany stawką 25% zgodnie z art. 24r czy również dodatkowo stawką 15% przy wypłacie świadczenia na rzecz beneficjenta?

Przepisy przewidują wprost dwa mechanizmy odliczeń podatku dla fundacji rodzinnych.

Pierwszy mechanizm odliczeń dotyczy podatku od najmu na rzecz podmiotów powiązanych.

Art. 24q ust. 8 ustawy CIT w przypadku określonym w art. 6 ust. 8 (przyp. MSZ - najmu składników przedsiębiorstwa na rzecz podmiotów powiązanych) podatek, o którym mowa w ust. 1 (przyp. MSZ - z tytułu świadczeń na rzecz beneficjentów, w wys. 15%), może być pomniejszony o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w ust. 1.

"Jedyną możliwość pomniejszenia 15% podatku, o którym mowa w art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, przewidziano w art. 24q ust. 8 ustawy o CIT, w przypadku określonym w art. 6 ust. 8, tj. o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w art. 24q ust. 1." - Pismo z dnia 28.03.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB1-2.4010.3.2024.1.MK

Drugi mechanizm odliczeń dotyczy podatku minimalnego od budynków.

Zgodnie z art. 24b ust. 19 ustawy CIT przepisy ust. 1-14 stosuje się odpowiednio do fundacji rodzinnej.

"Powołane powyżej przepisy art. 24b oraz 24 r. ustawy o CIT wskazują, że w przypadku fundacji rodzinnej możliwe jest odliczenie podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT (przyp. MSZ - podatek minimalny od budynków), od podatku obliczanego na podstawie art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT. W tym przypadku wobec fundacji, w miejsce podstawowych stawek podatku 19% lub 9%, zastosowanie znajduje stawka 25%. Niemniej jednak podatek jest obliczany od podstawy opodatkowania ustalanej wg "ogólnych zasad" określonych w ustawie o CIT, z uwzględnieniem zastrzeżeń określonych w art. 24r. ust. 2-3 ustawy CIT." - Pismo z dnia 28.03.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB1-2.4010.3.2024.1.MK

Podsumowując patrząc na literalne brzmienie przepisów oraz uzasadnienie stanowiska organów podatkowych wydaje się, że dla fundacji rodzinnych przewidziano tylko te dwa mechanizmy odliczeń. Jednocześnie jednym ze zdarzeń podlegających opodatkowaniu CIT według stawki 15% jest wypłata świadczeń na rzecz beneficjentów. Ogólnie nie da się wypłacić środków z fundacji rodzinnej bez tytułu prawnego, np. tytułem podziału zysku, bo fundacja rodzinna nie wypłaca dywidend, bo nie ma właścicieli. Wypłata musi mieć swoje umocowanie np. w świadczeniu na rzecz beneficjenta, zapłaty za usługę lub wypłaty wynagrodzenia. Zatem, gdy wypłata zysku wypracowanego w ramach działalności niedozwolonej nastąpi tytułem świadczenia na rzecz beneficjentów, to w tej sytuacji może wystąpić podwójne opodatkowanie - najpierw 25% stawką CIT od dochodu z działalności niedozwolonej oraz 15% stawką CIT od wypłaty na rzecz beneficjentów. Proszę też zwrócić uwagę, że gdyby nie było podwójnego opodatkowania w takiej sytuacji fundacje rodzinne byłyby dużo korzystniej opodatkowaną instytucją niż sp. z o.o. 

 

2. Fundusz założycielski 100 000 zł - co w przypadku gdy fundacja schodzi poniżej tego funduszu? Czy trzeba go uzupełnić na bieżąco?

Zgodnie z art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

W tym zakresie nie widzę przepisów, który by wprost nakazywał uzupełniać fundusz założycielski, który zmniejszyłby się poniżej 100 tys. zł oraz wskazywał osobę, która powinna dokonać takiego uzupełnienia. Nie mniej jednak problem ten pojawia się w różnego rodzaju opracowaniach i prezentowane jest stanowisko, iż fundusz założycielski powinien zostać uzupełniony przynajmniej do 100 000 zł i powinien tym zająć się fundator.

"Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798), majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Wyposażenie fundacji rodzinnej w początkowe aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili początkowo fundusz założycielski. Wartość aktywów fundacji rodzinnej nie powinna być niższa niż 100 000 zł." - Pismo z dnia 19.10.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB1-2.4010.192.2023.1.DP

 

"Wartość aktywów, które składają się na fundusz założycielski, a wnoszone są do fundacji przy jej utworzeniu przez fundatora nie może być niższa niż 100 000 zł. Wartość aktywów nie powinna spadać poniżej tej wartości również w trakcie działania fundacji. Ewentualny deficyt powinien być uzupełniony przez fundatora." - Fundacja Rodzinna ? fundusz założycielski, mienie fundacji i jej organy - Kancelaria Prawna Madejczyk (kancelariamadejczyk.biz)


"Minimalny fundusz założycielski fundacji to 100 000 zł, a wartość aktywów nie powinna spadać poniżej tej wartości również w trakcie działania fundacji." - Fundacja rodzinna, czyli sposób na zabezpieczenie majątku - Legalis Księgowość Kadry Biznes


Podsumowując, nie znalazłem wyraźnej podstawy prawnej wskazującej, że w przypadku gdy fundusz założycielski fundacji rodzinnej zmniejszy się poniżej 100 000 zł, to trzeba go uzupełnić. Nie mniej jednak, takie stanowiska pojawiają się w różnego rodzaju publikacjach.


 Jeżeli uważają Państwo nasz artykuł za wartościowy serdecznie zapraszamy do przeczytania innych naszych artykułów na temat CIT-u Estońskiego (dostępnych pod linkiem) oraz zapraszamy na szereg naszych szkoleń poświęconych CIT-u Estońskiemu (dostępnych pod linkiem).


Autorzy:

Marcin Szymocha 
Doradca podatkowy (nr wpisu 12870) 

Jakub Ledniowski
Konsultant podatkowy

Anna Szymocha
Konsultant podatkowy


Zapraszamy również na naszego Facebooka oraz do śledzenia naszych aktualności podatkowych, by być na bieżąco.